Har du en ny mobil?
När du har en ny telefon finns det några saker att göra innan allting funkar som tidigare.
Mobilt BankID är personligt. Det är en typ av legitimering, ett BankID, som du kan ha i din mobiltelefon eller surfplatta och därför alltid har med dig.
Du kan också gå in manuellt i mobilen. Följ instruktionen för att logga in och skaffa Mobilt BankID.
För att ytterligare skydda dig mot bedragare kan du nu behöva identifiera dig med ditt svenska pass eller nationella ID-kort när du skaffar Mobilt BankID.
Kom därför ihåg att ha ett giltigt svenskt pass eller nationellt ID-kort (ej körkort) nära tillhands när du skaffar eller förnyar ett Mobilt BankID. Du kan behöva styrka din identitet.
Har någon kontaktat dig oväntat? Använd inte Mobilt BankID eller säkerhetsdosan.
Om du har blivit av med en enhet med Mobilt BankID behöver du spärra det så fort du kan.
Om du byter enhet och har Mobilt BankID på din gamla som du inte längre använder ska du också spärra det.
Skanna QR-koden med din telefon för att skaffa Mobilt BankID i mobilen.
Så gör du för att skanna QR-koden: