Våra företagstjänster

Turistpärla i Grimslöv

Det var aldrig tänkt att bli ett företag utan startade med rastlöshet under slutet av en graviditet. Idag driver Emilia Hildingsson Farmors i Grimslöv, där hon är uppväxt och bor.

”Ett hyfsat spretigt företag” säger hon själv. 

 

Emilia Hildingsson
Emilia Hildingsson driver Barnens Trädgård, Chokladerian och Farmors Gårdsbod i Grimslöv.

Från trädgård till aktiebolag

Med start hösten 2019 till idag har det hänt massor. Det som började med odling av bär tillsammans med barnen, därav namnet Barnens Trädgård, har växt till ett aktiebolag som lockar långväga besökare. Tanken var att dela odlandet med familj och vänner och Emilia startade ett Instagramkonto. Men efterfrågan att kunna köpa och plocka bär kom snabbt och är det något som Emilia tar tillvara på så är det behov och efterfrågan hos kunder och följare.

I samma veva gick hon en pralinkurs och började testa och experimentera med smaker, former och färger, med choklad som råvara.
- Jag har alltid älskat praliner och haft ett intresse för att baka. Redan som liten så var praliner en lyx som satte extra guldkant på tillvaron. Det var hantverket och det unika med praliner som gjorde att jag ville prova att göra egna, säger Emilia.

Att våga och prova är helt klart Emilias grej och näst på listan av hantverk var att göra egen glass. Så när hon fick tag på en begagnad glassmaskin på 300 kg fylldes nätterna med glasstillverkning för henne och partnern. 2020 tog glassen, med smak av hallon, silver i SM i mathantverk och intresset för verksamheten ökade ännu mer efter utmärkelsen.

- Jag tror att en stor del av framgången beror på att det är riktiga råvaror. De slår igenom och gör att det smakar på ett annat sätt. Det både känns och smakar äkta, säger Emilia.

När vi besöker Emilia en solig dag i maj 2021 så är en glassbar nästa projekt. Den är snart färdigbyggd och kommer bemannas av sommarjobbare från närområdet under hela sommaren för att sälja glass till besökare.
 

Barnens Trädgård
I Barnens Trädgård odlas det både på friland och i växthus.
Products from client Barnens Trädgård
Sylt av bär från Barnens Trädgård, must från Hilmas i Urshult och choklad från Chokladerian.
Emilia Hildingsson
Emilia vid jordgubbslandet.
Ice cream bar, Barnens Trädgård
Glassbaren tar form när vi besöker Emilia i mitten på maj. Här kommer det säljas glass till besökare under hela sommaren.
Flowers at Barnens Trädgård
Självplock av tulpaner och dahlior.
Greenhouse at Barnens Trädgård
Växthuset med jordgubbar och hallon.

Framtidsplaner och samverkan

Emilia har även hunnit utbilda sig till förskolelärare och det märks tydligt att barns intressen är viktigt när verksamheterna utvecklas. På listan för framtida projekt står bland annat kurser för barn där föräldrarna får ta en glass i solen medan barnen lär sig om hur bären växer och hur man plockar dem på bästa sätt. Emilia lyckas kombinera pedagogegenskaperna med att se behov och fylla dem. När glassbaren byggs så görs även en toalett för att möta besökarnas behov. Och när cyklister, som kör förbi på en av de många cykellederna i området, frågar efter en vattenutkastare är det en självklarhet för Barnens Trädgård att sätta upp det.

Samarbeten med andra är en naturlig del i verksamheterna. I Farmors Gårdsbod samsas egna produkter med annat hantverk från näromårdet. Genom Rekoringen har Emilia träffat andra producenter och hantverkare.

- Vi har semestrat en del på Österlen och där säljer de flesta gårdsbodar varandras produkter. Det saknar jag här i våra områden och eftersom avstånden ibland är för långa för att skicka vidare besökare så tar vi hit produkter som säljs i Farmors Gårdsbod, berättar Emilia.
 

Ice cream bar, Barnens Trädgård
Verksamheten är byggd på tillit till människor. Här handlar man på egen hand och swischar för sina varor.
Flowers at Barnens Trädgård
Samarbeten med andra hantverkare är en självklarhet. Här syns trädgårdsinredning från Grimslövsföretaget Fabrikant.
Greenhouse at Barnens Trädgård
I Farmors Gårdsbod säljs både egna varor och produkter från andra hantverkare i trakten.

Tre varumärken i ett

Emilia säger själv att det är ett hyfsat stökigt företag hon driver men det finns en tydlig tanke med att ha tre varumärken.

- Den som följer Farmors Gårdsbod på Instagram ska inte behöva få choklad och odling i sitt flöde – då är det bättre att följa alla kontona. Däremot så hänger alla varumärkena ihop och här på plats så kan man som besökare uppleva alla delarna.

Sociala medier har en betydande roll i Emilias företag och det är den främsta kanalen för att nå ut med produkter, prata med kunder, ta pulsen på vad som efterfrågas och även påminna om swischbetalningar om någon skulle ha glömt.

- Vi utnyttjar verkligen styrkan i sociala medier i företaget men även läget är till stor fördel. Här förbi går massvis med cykelleder, och Åsnen och Huseby är stora turistmål. Jag förstod nog aldrig när jag växte upp att det är värsta läget vi har här på pappas åker, ler Emilia.