Hoppa till textinnehållet

Hej, vi hjälper dig gärna!

Välkommen att skriva din fråga nedan för att snabbt få svar på vanliga frågor. 

Ställ din fråga här

Apple Pay - frågor och svar

Om Apple Pay

  • Du behöver en av följande enheter, uppdaterad med iOS 11 eller med en nyare version:
    • iPhone-modeller med Face ID
    • iPhone-modeller med Touch ID, förutom Iphone 5s
    • iPad Pro-, iPad Air-, iPad mini-modeller med Touch ID eller Face ID.
    • Apple Wach.
    • Mac-modeller med Touch ID.

    Apple Pay fungerar med de flesta av Apples iOS enheter. 
    Aktuell lista på kompatibla Apple Pay-enheter

  • För att kunna använda Apple Pay behöver du ha ett bankkort Mastercard eller bankkort Maestro från Swedbank eller sparbankerna. Tänk på att ditt kort behöver vara öppet för kontaktlösa köp.

     
  • Ja, Apple Pay är säkert att använda. När du ansluter dina kort sparas inte ditt riktiga kortnummer i enheten. För varje kort skapas istället ett nytt digitalt kortnummer kopplat till den unika enheten.

  • Nej, det kostar ingenting.

Betala med Apple Pay

  • Du kan använda Apple Pay överallt där symbolerna för kontaktlös betalning eller Apple Pay visas.

     

    I butik

    När du ska betala med Apple Pay i butik blippar du enheten mot betalterminalen där symbolen för kontaktlösa betalningar visas. Håll telefonen mot kortterminalen på samma sätt som ett kontaktlöst kort. Tänk på att ditt kort behöver vara öppet för kontaktlösa köp.

     

    För att betala med din iPhone i butik, dubbelklickar du på Touch ID. Har du Iphone X eller senare modell, dubbelklickar du på sidoknappen och använder Face ID. Använder du Apple Watch dubbelklickar du på sidan av klockan och håller den sedan mot kortterminalen. Vänta tills du känner ett lätt tryck.

    På nätet

    När du ska betala med Apple Pay på nätet klickar du på Apple Pay knappen i kassan och följer sedan instruktionerna.

Administrera tjänsten

  • 1. Gå in i Apple Wallet för att ansluta ditt bankkort till Apple Pay.
    2. Tryck på ”+” för att lägga till ett nytt kort.
    3. Välj Swedbank eller Sparbankerna.
    4. Scanna eller lägg in kortuppgifterna manuellt. Komplettera med de uppgifter som behövs samt din tresiffriga säkerhetskod som finns på baksidan av ditt kort.
    5. Godkänn villkoren.
    6. Välj hur du vill verifiera dig.

     

    Textmeddelande/SMS:
    Ett SMS med en aktiveringskod skickas till telefonnumret som visas. Koden läggs in automatiskt, om inte ange den manuellt. Koden är giltig i 60 minuter och levereras även till din Mobilbank/Internetbank.

     

    Swedbank plånbok eller Sparbanken plånbok*:
    Om du väljer att verifiera dig med Mobilt BankID behöver du ladda ner Swedbank plånbok eller Sparbanken plånbok beroende på vilken bank du har. Du dirigeras till App Store. Ladda ner appen och tryck ”öppna”. Kontrollera kortet och signera sedan med Mobilt BankID.

    7. Kortet är nu anslutet till Apple Pay och klart att användas.

  • Glöm inte att ansluta ditt nya kort till Apple Pay. Du tar själv bort ditt gamla kort genom att radera kortet i Apple Wallet.

  • Om du vill ta bort ett kort i din iPhone så trycker du på kortet i Apple Wallet, trycker på de tre prickarna i övre högra hörnet, scrolla sedan längst ner och tryck på ”Ta bort det här kortet”. Du kan även ta bort det under ”Inställningar” och "Wallet och Apple Pay".

Spärra och kontakta

  • Om du tappar din Apple-enhet behöver du ringa och spärra ditt kort. Kontakta bankens spärrservice omedelbart. Inom Sverige ringer du 08-411 10 11 och utomlands på +46 8 411 10 11. Linjerna är öppna dygnet runt. Du kan även spärra din mobil via "Hitta min iPhone". Markera enheten som ”borttappad”. Det går då inte att göra några betalningar med Apple Pay på enheten.

  • Om du har problem med att ansluta ditt kort eller har frågor om din aktiveringskod kontaktar du digital support på 0771-97 75 12. Om du har problem med din mobil eller enhet, eller har andra frågor rörande Apple Pay, vänd dig till Apple.